Kā labāk un vieglāk mācīties valodas?
Vai ir iespējams veiksmīgi apgūt valodu bez nogurdinošā «iekalšanas»
procesa?
Kā padarīt otrās valodas mācības aizraujošas un
produktīvas?
Par unikālas metodes izmantošanas ieguvumiem dalās
pieredzē skolotāja M.Semjonova. Erasmus+ projekta ietvaros tika
prezentēts drāmas metodes izmantošanas piemērs - izrāde
"Pelnrušķīte" pēc Šarla Pero pasakas
motīviem.
Iestudējumā apvienota aktierspēle, horeogrāfija un
vokālais sniegums.
Iesaistīto pedagogu (O.Gubkina, T.Moisejeva,
E.Gameršmidte, A.Sokols u.c.) dalība veicināja skolotāju sadarbību,
starppriekšmetu saikni un kompetenču pieeju.
Pasākumā piedalījās sporta deju studijas dalībnieki
īsti profesionāļi: N.Gromovs, S.Maceika, G.Gaiduks, V.Mickeviča,
M.Kļujevs, K.Galuščaka. Lielais paldies jāsaka arī skolēnu vecākiem, jo
bez viņu atbalsta šis pasākums nemaz nevarētu notikt. Vecāki veidoja
tērpus un dekorācijas, palīdzēja bērniem iejusties lomā.
Protams, šī metode nav nekas jauns, bet svarīga ir
pedagogu vēlme izvirzīt kopīgus mērķus ilgtspējīgas attīstības īstenošanai.
Teicējs: -
Reiz dzīvoja atraitnis ar brīnumskaistu un jauku meitiņu.
Teicējs: Reiz viņš izlēma vēlreiz apprecēties un apprecēja ļaunu un
egoistisku sievieti.
Teicējs: Viņai bija divas meitas. Pēc rakstura viņas bija kā divas
ūdens lāses līdzīgas mātei.
Teicējs: Pēc kāzām pamāte tūlīt parādīja savu ļauno raksturu.
Teicējs: Viņa lieliski saprata, ka blakus skaistajai un labsirdīgajai
pameitai, viņas meitas izskatās netīras un briesmīgas.
Teicējs: Tāpēc viņa ienīda pameitu un lika viņai visnetīrākos darbus
mājās.
PAM - Kā tiek tāda nekārtība!
2.M -Kā tiek tāda netīrība!
PEL - Piedodiet, es vēl neesmu pabeigusi darbu!
PAM - Turi muti, nekaunīgais skuķi! Noskrien lejā, uznes no karietes
mūsu iepirkumus!
PEL -Tūliņ
1.M -Tikai neko nesaspied un neizmētā pa zemi!
PEL - Labi, māsiņ Hortenzij!
PAM - Neaizmirsti, ka šonakt tev vēl vajadzēs izmazgāt mūsu kleitas,
izgludināt svārkus un nospodrināt grīdu!
Teicējs: Nabaga meitene gatavoja un mazgāja, uzkopa māsu istabas un
mazgāja trepes.
Teicējs: Pati viņa dzīvoja mazā šaurā kambarītī bēniņos.
Teicējs: Vakaros viņa bieži sēdēja uz siltajiem pelniem pie paša
pavarda, tāpēc viņu iesauca par Pelnrušķīti.
Teicējs: Bet neskatoties uz savu vārdu, arī savu izspūrušo izskatu,
viņa bija simtreiz jaukāka nekā viņas māsas dārgās, ar zeltu izšūtās
kleitās.
Teicējs: Lai cik grūti viņai klājās, Pelnrušķīte loloja skaistus sapņus
un ticēja, ka tie kādreiz piepildīsies.
PEL Kāds brīnišķīgs rīts, un cik skaists sapnis man bija! Es ceru, ka
tas piepildīsies!
Teicējs: Tikmēr karaļa pilī karalis bija īpaši sliktā omā.
K Es kļūstu arvien vecāks, bet mans dēls, princis, nemaz negrasās
precēties!
LIEL Princis noteikti apprecēsies, kad būs iemīlējies, Jūsu Augstība!
K Mīlestība! Kas ir mīlestība?
Es pavēlu sarīkot greznu balli princim par godu un ielūgt uz to visas
meitenes, kuras ir brīvas. Gan jau tad princis beidzot kādā iemīlēsies!
Teicējs: Pelnrušķītes māsas bija sajūsmā un caurām dienām mērīja jaunās
kleitas šim gadījumam īpaši pirktās.
Teicējs: Viņas grozījās spoguļa priekšā un apbrīnoja sevi.
1.M - Vai zini, Hortenzij, es rīt vilkšu sarkano samta kleitu ar
zeltītajām puķēm! Un tu?
2.M - Bet es citrondzelteno ar sudraba bitītēm!
1.M - Un jūs, māmiņ?
PAM - Es vilkšu violeto ar palmām un paradīzes putniem! Ceru, ka ballē
neviens nebūs ģērbies greznāk par mums!
Bet šodien ,meitiņas, ejiet agrāk gulēt! Lai rītā jums būtu spodras acis
un sārti vaidziņi! Ļaudis runā, ka šajā ballē princis izraudzīsies sev
līgavu!
1.UN 2.M - Ak! Līgavu!
PEL Karaliska balle! Tas ir brīnišķīgi!
PAM Tevi tur neviens nelaidīs!
Teicējs: Un pamāte uzskaitīja virkni darbu, pie kuriem tūlīt vajadzēja
ķerties klāt.
Teicējs: Tad Pelnrušķīte pavadīja māsas līdz lievenim, apsēdās un sāka
raudāt.
Teicējs: Un šajā brīdī parādījās labā feja.
F - Es zinu, ka tu vēl neesi padevusies, citādi manis te nebūtu.
PEL - Kas tu esi?
F - Es esmu feju krustmāmiņa. Bet nu noslauki asaras, mans bērns! Tu
nevari doties uz balli ar saraudātām acīm.
PEL - Kā es vēlētos doties uz balli!
F - Dari visu, kā es lieku un tad paskatīsimies!
- Vispirms mums būs vajadzīgs ķirbis!
Teicējs: Feju krustmāmiņa nopurpināja burvju vārdus, un ķirbis
pārvērtās par lepnu karieti.
Teicējs: Tad viņa atrada peļu lamatiņās sešas peles un pārvērta tās pat
skaistiem zirgiem.
F - Vajadzētu vēl kučieri.
PEL - Vai žurka derēs?
F - Protams.
Teicējs: un feja pārvērta viņu par ļoti svarīgu kučieri.
F - Tagad viss būtu kārtībā, lai tu dotos uz balli, bet vēl tev vajag
skaistu kleitu!
Teicējs: Un tad viņa iedeva Pelnrušķītei skaistu brīnišķīgu kleitu un
kristāla kurpītes.
F - Tā! Tagad laidies prom, cik ātri vari! Bet atceries! Divpadsmitos
tev jābūt atpakaļ! Jo divpadsmitos viss izzudīs! Gan kariete, gan zirgi,
gan kučieris, gan kleita!
Laimīgu ceļu!
Teicējs: Tikmēr pilī sākās balle.
K - Kāda no šīm jaunavām princim noteikti patiks!
Teicējs: Pēkšņi zālē parādījās kāda jauna un nepazīstama skaistule.
K - Vai jūs zināt, kas viņa ir?
L - It nemaz, Jūsu Majestāte!
K - Sakiet orķestrim, lai viņi sāk spēlēt valsi! Ir laiks!
Teicējs: Princis viņu ieraudzīja un tūlīt pat devās viņu uzlūgt uz deju.
P - Vai dejosim?
deja
1.M - Par ko viņa sevi uzskata?
2.M - Viņa dejo briesmīgi, vai ne?
PAM - Vai tiešām tā būtu... Pelnrušķīte? ...Nē, tas nav iespējams!
Teicējs: Pēkšņi sāka zvanīt torņa pulkstenis.
PEL - Ir jau vēls. Man jāiet!
PR - Nē, pagaidi! - Es pat nezinu, kā tevi sauc!
Teicējs: Bet Pelnrušķīte pat neatskatījusies izskrēja no zāles.
PR - Viņa ir prom! Ko lai es daru? Viņa aizskrēja!
L - Taču viņa pazaudēja šo te!
Mēs jums viņu sameklēsim, mans princi!
O! Tad es būšu vislaimīgākais princis pasaulē! Es gribu precēt
nepazīstamo skaistuli! Došos viņu meklēt. Apstaigāšu visus savus
pavalstniekus un mērīšu meitenēm kājā kristāla kurpīti.
Teicējs: Beidzot princis nonāca Pelnrušķītes mājā.
1.M. Pelnrušķīt! Pasaki, kur ir mana ķemme!
2.M Pelnrušķīt! Kurpes!
PEL Eju, māsiņ, Hortenzij! Eju, māsiņ, Žavote!
PAM Pilsētā jau visi ēd pusdienas! Te vēl nav brokastis gatavas!
PEL Nē, brokastis gatavas, māmiņ! Sēdieties pie galda! Es tūlīt
pasniegšu!
PAM Hortenzij! Žavote! Nāciet ātrāk! Viss atdzisīs!
1. un 2.M Tūlīt...
PAM - Tā jau domāju! Sliņķe! Grauzdētā maize pavisam auksta!
1.M Te jau viss ir auksts!
2.M un ļoti negaršīgs!
PAM Jums tikai nav laba oma! Ar kreiso kāju esat no gultas izkāpušas!
PEL Māsiņas, pa virtuves logu ir redzams, ka pagalmā iebraukusi grezna
kariete!
1.M -Māt, galminieki nāk!
( pie spoguļa pielabodama kleitu. Iedomīgā H. pagrūda māsu malā, lai
nopūderētu degunu. Māsas ķīvējās, iekams māte uz tām nebija bargi
paskatījusies.
PAM - Šī ir jūsu pēdējā iespēja! Nepieviliet mani!
Iedziedājās trompete, un pamāte atvēra durvis.
PAM - Nāciet iekšā! Pazemīgi gaidām mūsu namā! ( pamāte klanījās.)
L - Paldies, kundze!
Tā, kurai šī kurpīte būs laikā, kļūs prinča līgava!
Ķersimies pie kristāla kurpītes uzlaikošanas!
Teicējs: Un Pelnrušķītes māsas mēģināja vilkt kājās kurpīti.
Teicējs: Diemžēl viņām nekas neizdevās.
Teicējs: Lai kā arī viņas pūlējās, viņas nevarēja uzvilkt kājās
kristāla kurpīti.
Teicējs: Tad iznāca Pelnrušķīte..
PEL - Varbūt ...es varu pamēģināt?
PAM- Ak, nepievērsiet viņai uzmanību!
1.UN 2.M - Jā, jā! - Tā ir tikai Pelnrušķīte!
L - Kundze! Pavēlē teikts, ka kurpīte jāpielaiko visām jaunavām!
māsas par viņu smejas
Teicējs: Pelnrušķīte piegāja un uzvilka kājā kristāla kurpīti, kas
viņai lieliski derēja.
Teicējs: Izvilka no azotes otru kurpīti un arī uzvilka kājā.
Teicējs: Te uzreiz parādījās feja un tūlīt pat atkal dāvāja
Pelnrušķītei skaisto kleitu un princis ieraudzīja savā priekšā
nepazīstamo skaistuli, ko uzreiz ņēma sev līdzi uz pili un apprecēja.
Teicējs: Pelnrušķīte nu bija laimīgākā meitene pasaulē.
Teicējs: Viņa bija ticējusi saviem sapņiem, un beidzot tie bija
piepildījušies! |